Catalunya decreta l'excepcionalitat per sequera en 15 comarques amb restriccions d'aigua amb la publicació del decret Llei i amb afectacions de l'ús d'aigua a nivell industrial, agrícola i lúdic.
El Govern va aprovar ahir, dimarts 28 de febrer de 2023, un decret Llei per a protegir els abastaments d'aigua, donar rang jurídic per agilitzar tràmits per a les actuacions que s'hagin de dur a terme, a més de dissuadir i penalitzar els possibles incompliments.
El principal objectiu d'aquest Decret Llei se centra en el desplegament de mesures per a garantir l'abastament d'aigua a poblacions, entre elles la recuperació de captacions en desús per a destinar-ne els recursos a l'abastament de poblacions i la requisa temporal de drets d'aprofitament a l'empara de la legislació d'expropiació forçosa en situació d'emergència. En aquest sentit, l'ACA pot ordenar la suspensió de les captacions d'aigua de recursos superficials i subterranis per a usos diferents de l'abastament de població durant un període màxim de 48 hores.
Entre aquests municipis n'hi nou del Baix Montseny, entre els quals, afecta Sant Antoni de Vilamajor, Breda, Hostalric, Llinars del Vallès, Sant Celoni, Sant Pere de Vilamajor, Santa Maria de Palautordera, Vallgorguina i Vilalba Sasserra.
La sequera que estem vivint a Catalunya des de finals de 2020 continua agreujant-se. Tot i que des de l'octubre de 2021 està activat el Pla de Sequera i que s'han desplegat mesures per alentir el descens de reserves dels embassaments i aqüífers, el Govern de la Generalitat ha decidit fer un pas més en la gestió de la sequera i declarar l'excepcionalitat en el sistema Ter Llobregat i en l'àmbit de l'aqüífer del Fluvià Muga.
Aquesta mesura entrarà en vigor un cop surti publicada al DOGC la resolució del director de l'ACA, prèvia aprovació pel Consell d'Administració de l'Agència Catalana de l'Aigua .
L'entrada a la situació d'excepcionalitat significa un pas més en la reducció d'aigua en alguns usos, com ara la reducció del 40% de l'aigua per a usos agrícoles, la reducció del 15% per a usos industrials, la reducció de l'aigua per a usos lúdics (15% en usos assimilables i 50% en reg) o bé la prohibició del reg de zones verdes, tant públiques com privades (tan sols es permetrà l'aigua per mantenir viu l'arbrat i fent-ho gota a gota o amb regadores). Així mateix, es prohibeix la neteja de carrers amb aigua potable.
Des de l'Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor recalquem que la situació de sequera és greu i cal actuar amb mesures contundents per assegurar el subministrament d'aigua arreu del país. Per aquest motiu, demanem la implicació i conscienciació de tota la ciutadania: és imprescindible fer un ús racional de l'aigua per evitar que els efectes s'agreugin.
La resolució està pendent de la seva publicació al DOGC que s'efectuarà en els pròxims dies i on s'aplicaran les següents restriccions d'aigua en els usos urbans per a municipis en estat d'excepcionalitat: